Владислав Шовковський: «Нарешті прихильники FIFA можуть зіграти за збірну України. Наступний етап — поява у грі УПЛ»
Президент Української асоціації електронного футболу Владислав Шовковський розповідає, що УАЕФ вдалося зробити за рік для розвитку електронного футболу в Україні, коментує появу збірної України у FIFA 22, а також створення чемпіонату України з кіберфутболу — eUPL.
— Ще два роки тому кіберфутбол був заняттям вузької аудиторії людей, а останнім часом чимало прихильників традиційного футболу дізналися про те, що грати у футбол можна й онлайн. У чому секрет популярності електронного футболу?
— У тому, що розвитком електронного футболу почали займатися на офіційному рівні в межах національної та міжнародної футбольних систем. В Європі та світі кіберфутбол отримав підтримку від ФІФА та УЄФА, а в Україні — від УАФ. До створення Української асоціації електронного футболу та прийняття її в колективні члени Української асоціації футболу кіберфутбол не мав офіційного статусу, стратегії та планів розвитку. Тепер це все в минулому.
Фото прес-служби УАФ
— Кіберфутболіст — професія, про яку донедавна було мало що відомо. У розумінні пересічної людини це геймер, який годинами зависає в іграх і при цьому примудряється вигравати грошові призи. Як пояснити величезній аудиторії прихильників традиційного футболу, що це перспективна зайнятість, якій треба навчатися?
— Спочатку показати людям призові фонди та формати головних кіберфутбольних турнірів. Наразі фонди становлять кілька сотень тисяч доларів, а формати та організація змагань наблизилися до класичного кіберспорту.
Це більше не турніри серед друзів, а змагання, на яких люди борються за великі призові й офіційні титули національних та міжнародних чемпіонів. Європа та Америка вже давно мають національні кіберфутбольні чемпіонати, в яких беруть участь футбольні клуби. Вони мають великі призові фонди, а кіберфутболісти, своєю чергою, — професійні контракти та офіційні зарплати. Наявність останнього є головним маркером того, що кіберфутболіст — це вже професія.
— У листопаді 2019 року відбувся конкурсний відбір до першої збірної України з кіберфутболу в PES, і з того моменту інтерес до електронного футболу в країні почав зростати. Які найвизначніші події відбулися в кіберфутбольному житті України за цей період?
— Із того часу ми двічі брали участь у чемпіонаті Європи з кіберфутболу від УЄФА в симуляторі PES. У першому розіграші наша команда не змогла пробитися до фінальної частини турніру. Після цього було створено УАЕФ, і вже ми як організація започаткували національні турніри з PES і змінили підхід у підготовці збірної. Рівно за рік у розіграші UEFA eEURO 2021 ми вийшли до чвертьфіналу, тричі обігравши на той момент чинного чемпіона Європи, Італію.
Також було створено й першу збірну з кіберфутболу у FIFA, яка збиралася взяти участь у чемпіонаті світу FIFAe Nations Cup 2020 під егідою ФІФА. Тоді турнір було скасовано через складну ситуацію у світі з коронавірусом. На FIFAe Nations Cup 2021 хлопці, на жаль, не кваліфікувалися через досить специфічний формат змагань. Якщо в PES збірна змагалася лише на платформі PlayStation, то у FIFA команді довелося грати й на PlayStation, і на Xbox. А остання консоль не є настільки популярною й навіть не має офіційного представництва та дистрибуції в Україні.
2020 року спільно з нашими партнерами ми запустили перший національний чемпіонат із FIFA. А у вересні 2021 року УАЕФ разом з УАФ під патронатом Офісу Президента України провели в Кривому Розі чемпіонат Європи з кіберфутболу — European Nations Cup 2021 з PES. У турнірі взяли участь 12 країн, і він став першим офіційним міжнародним турніром із кіберфутболу, організованим в Україні.
Фото прес-служби УАФ
— Із літа 2020 року розвитком та популяризацією електронного футболу в країні займається УАЕФ. Які плани та завдання асоціація поставила на той момент, і що з них вдалося виконати?
— Є два основні напрями — створення та проведення національних та міжнародних змагань, а також національна збірна та її результати на міжнародній арені.
Щодо першого пункту — ми рухаємося більш ніж упевнено. У двох дисциплінах з'явилися регулярні змагання, які дозволяють гравцям підвищувати свій рівень, що безпосередньо впливає на результати збірних. Також ми провели великий міжнародний турнір. І це все лише за перший рік роботи УАЕФ.
Що стосується другого пункту, ми вийшли до чвертьфіналу на двох чемпіонатах Європи в дисципліні PES (UEFA eEURO 2021 та European Nations Cup 2021), що є відмінним показником з огляду на різницю з результатами наших кіберфутболістів до початку роботи УАЕФ.
Збірна України з FIFA незабаром розпочне виступи на кваліфікаційному етапі у FIFAe Nations Cup 2022, і наше завдання — вихід до фінальної частини турніру.
Загалом у нас є три стратегічні цілі. Це вихід збірної України з FIFA на FIFA eNations Cup, визнання електронного футболу як виду спорту та підвиду футболу на законодавчому рівні, а також запуск кіберфутбольного чемпіонату серед футбольних клубів — eUPL.
Фото прес-служби УАФ
— Чи є якесь статистичне підтвердження того, що українська аудиторія, зацікавлена в проведенні часу у футбольних симуляторах, зросла останнім часом? І що це спровокувало?
— Передусім це кількість глядачів під час кіберфутбольних трансляцій. Цей показник у середньому зростає на 10—15% від турніру до турніру. Міжнародні матчі збирають від 20 тис. переглядів. Шоу-матчі з кіберфутболу між реальними футболістами збирають від 100 тис. переглядів. Динаміка є сприятливою для нас.
Причиною цього стала регулярність турнірів та подій, пов’язаних з електронним футболом. Люди починають звикати як до змагань, так і до такого формату проведення дозвілля в цілому. Про електронний футбол почали частіше говорити як серед футбольної спільноти, так і у ЗМІ.
— Восени стало відомо, що збірна України буде представлена в симуляторі FIFA 22 від EA Sports. Що це означає для електронного футболу України?
— По-перше, нарешті всі прихильники гри FIFA зможуть зіграти за збірну України офіційно.
По-друге, тепер на міжнародних турнірах ми не гратимемо в нейтральній формі та під нейтральним прапором. Це важлива іміджева складова нашої збірної та всього українського кіберфутболу.
По-третє, це старт розвитку співпраці УАЕФ та УАФ із розробниками, який має призвести до ще ширшого українського представництва у футбольних симуляторах. Наступним етапом має стати поява у FIFA УПЛ.
— Які кіберфутбольні активності УАЕФ планує в найближчому майбутньому?
— Запуск нових та вдосконалення наявних турнірів, а також розширення змагального середовища в регіонах спільно з регіональними асоціаціями футболу. Ми прагнемо побудувати повноцінну національну змагальну систему.
Окремим напрямом роботи УАЕФ є встановлення співпраці з розробниками нового футбольного симулятора — UFL. Можливо, незабаром в Україні з'явиться третя кіберфутбольна дисципліна.
Фото прес-служби УАФ
— Які турніри та змагання в дисциплінах FIFA та eFootball (раніше — PES) українським кіберфутболістам варто чекати 2022 року?
— На сезон-2021/2022 ми запланували два великих нововведення — чемпіонат України з eFootball, схожий на той, що вже існує, спільно з нашими партнерами з FIFA. А також спільно з УПЛ розробка eUPL — кіберфутбольного чемпіонату серед клубів української Прем'єр-ліги.
Якщо з другим проєктом усе гаразд, і ми знаходимося на фінальній стадії затвердження всіх регламентів, то з організацією першого виникли труднощі.
На жаль, гра, яку випустила компанія KONAMI на заміну PES, виявилася технічно не готовою до релізу. І в ній на поточний момент немає інструментарію для створення турнірів та проведення матчів між гравцями. Саме із цієї причини ми не змогли запустити чемпіонат вчасно. Усе тепер залежить виключно від швидкості роботи KONAMI щодо покращення свого продукту.
— Що необхідно електронному футболу, щоб стати більш масовим в Україні, щоб країна ставала все більш конкурентною та успішною в кіберфутболі?
— Потрібні всього дві речі. По-перше, система національних чемпіонатів та ліг. Причому з акцентом не на кількості турнірів, а на їхній якості (трансляції, локації проведення, формати, призові фонди тощо). Із кожним змаганням та кожною трансляцією ми отримуємо новий досвід і виходимо на новий рівень.
По-друге, регулярна кількість учасників та глядачів. Я вкотре закликаю кіберфутбольну аудиторію — грайте та дивіться турніри. Без вашої активної участі нам складно збирати дані та розуміти, куди й як рухатися.
Зрештою, на все потрібен час. За 28 років в Україні ніхто серйозно не займався розвитком електронного футболу. А за рік неможливо зробити все й одразу. Ми поступово вибудовуватимемо чітку та прозору систему, щоб гравці розуміли, як їм розвиватися й куди рухатися, а партнери та глядачі — що й як працює, і чому на це потрібно витрачати гроші та час.
Данія виграла UEFA eEuro 2024, Україна — у топ-8 Європи
У неділю, 7 липня в Берліні (Німеччина) пройшов чемпіонат Європи з еле...
Україна готується до участі в UEFA eEuro 2024
У неділю, 7 липня в Берліні (Німеччина) відбудеться чемпіонат Європи з...
Україна вийшла на чемпіонат Європи з електронного футболу UEFA eEuro 2024
Український кіберфутболіст Андрій CIG_ST92_UA Шакалов виграв групу G к...
Олег Walkman Шустенко: «Рано чи пізно збірна України потрапить на чемпіонат світу з електронного футболу»
Менеджер збірної України з електронного футболу в дисципліні FIFA Олег...