АНАЛИЗ МОНИТОРИНГА ПОЛЬСКИХ СМИ

Цього тижня польські мас-медіа приділили багато уваги підготовці до Євро-2012. Найчастіше журналісти розповідали про будівництво нових стадіонів у Варшаві та Вроцлаві, згадавши також про підписання угоди на спорудження арени у Гданську. Вкотре не оминули поляки увагою і донецьку «Донбас-Арену», яку вже цього року планується здати в експлуатацію.
МІСТА ТА СТАДІОНИ
Знайомство із польськими ЗМІ підштовхує до такого висновку: у стані наших сусідів панує піднесений настрій. Так, про стадіон у Варшаві, який поляки називають Народним, написали майже всі мас-медіа, в тому числі «Gazetapolska», «Wprost», «Gazeta Wyborcza» та видання sport.pl.
Зокрема, «Gazeta Wyborcza» надрукувала велику статтю про визначення генпідрядника будівництва арени, яким став польсько-німецько-австрійський консорціум на чолі з компаніями «Hydrobudowa Polska» та «Alpine Bau». Автори публікації потішилися з того, що ціна угоди склала 1,252 млрд. злотих (близько 380 млн. доларів), тоді як пропозиції інших компаній коливалися в межах 1,3−2,2 млрд. злотих. До того ж усі підприємства, що брали участь у конкурсі, погоджувалися побудувати стадіон за 24 місяці − як від них і вимагалося.
З приводу цього висловив задоволення міністр спорту та туризму Польщі Мірослав Джевєцкі: «Варшавський Народний Стадіон буде винятковою спорудою. По-перше, матиме дах, що повністю закривається, а, по-друге, під стадіоном знайдеться величезна поверхня, призначена для бізнесового використання. Вартість будівництва складе біля 300 мільйонів євро, тоді як будівництво «Стад де Франс» коштувало до 380 мільйонів, а новий стадіон «Уемблі» поглинув 1,1 млрд. євро».
Закінчуючи статтю, газета пише, що усі, хто залишився незадоволений умовами конкурсу, може опротестувати рішення комітету у термін в 10 днів. Якщо цього не станеться, то нові генпідрядники розпочнуть будівництво уже в травні, аби здати арену в експлуатацію не пізніше травня 2011 року. До речі, про дешевизну цього проекту написала «Rzeczpospolita» у статті під заголовком «Народний − дешевший за «Уемблі».
Окремо відмітили польські видання і підписання угоди на спорудження стадіону у Гданську. Так, інтернет-портал onet.pl зазначив, що договір на будівництво спортивної арени був укладений із тим же польсько-німецько-австрійським консорціумом. Згідно з інформацією речника спілки, яка відповідає за підготовку Гданська до єврофоруму (BIEG 2012) Міхала Крушинського, консорціум матиме 30 днів для монтування на майданчику техніки та організацію робочого процесу. Він зазначив, що генпідрядник упродовж певного часу працюватиме паралельно з польською фірмою «Wakoz», яка з грудня 2008 року виконує земельні роботи на місці майбутньої спортивної арени.
«Gazeta Wyborcza» описала і стан справ зі стадіоном у Вроцлаві. Причому, якщо спочатку вийшла доволі критична стаття під заголовком «Гданськ будує стадіон, а Вроцлав чекає на суд», то вже за кілька днів було надруковано оптимістичний матеріал під назвою «Євро-2012: завізовано угоду на будівництво стадіону у Вроцлаві». Автор зазначає наступне: «Візування угоди стало можливим завдяки рішенню вроцлавського Крайового Суду, який відкинув скаргу конкурентного консорціуму, що складається з фірм «Max Boegl» i «Budimex Dromex». У своєму позові вони закинули «Мостосталі», що в угоді є дефектна гарантія в образі банківської гарантії, наданої через один з грецьких банків». Проте протест врешті-решт відхилили.
Стадіон має бути зведений за 21 місяць (закінчений − на початку 2011 року) й вміщатиме близько 42 тисяч глядачів. Біля арени будуть збудовані паркінги для 4,5 тисяч автомобілів, а для 400 автобусів. Планується, що ця споруда буде багатофункціональною, де окрім футбольних матчів також влаштовуватимуть концерти.
У позитивному контексті розповідали цього тижня і про стадіон у Познані. Так, зокрема, в газеті «Rzeczpospolita» вийшов матеріал під заголовком «Роботи на познанському стадіоні випереджають графік». У ньому йдеться про те, що більше 200 робітників цілодобово працюють на реконструкції арени із випередженням графіку на 3-4 тижні. Проте, голова спілки EURO.Poznan.2012 Ришард Дембінський застерігає від надмірного оптимізму − випередження стосується лише земельних робіт, коли ж розпочнеться складний етап монтування залізобетонних конструкцій, цей прогрес значно сповільниться.
Варто відзначити, що поляки активно шукають ефективні шляхи повернення коштів, вкладених у будівництво спортивних арен (у Гданську стадіон вартуватиме 140-150 млн. доларів, у Варшаві − 290-300 млн.). Так, «Gazeta Wyborcza» 10 квітня запитала, чи вдасться повернути частину коштів, якщо продати назву стадіону? При цьому автор матеріалу звертає увагу на закордонний досвід, наводячи при цьому безліч прикладів. Наприклад, за назву «Філіпс Арена» в американському місті Атланта власники отримують щорічно 9,3 млн. доларів. До цього ж процесу активно залучаються й німецькі стадіони (Мюнхен, Гельзенкірхен та інші). У Польщі ж така практика наразі фактично відсутня, але суто з комерційної точки зору її необхідно запровадити.
Втім, незважаючи на позитивні зрушення у питанні будівництва стадіонів Євро-2012, поляки розуміють, що Україна в цьому аспекті перебуває навіть не на один, а на кілька кроків попереду. У зв’язку із цим доволі часто преса згадує «Донбас-Арену». От і цього тижня «Rzeczpospolita» у статті під заголовком «Влітку відкриють стадіон у Донецьку» написала, що власник донецького «Шахтаря» Рінат Ахметов пообіцяв відкриття клубного стадіону, що використовуватиметься й під час Євро-2012, влітку цього року.
Автор ніби намагається втішити себе і громадськість зазначаючи в матеріалі, що раніше повідомлялося про ймовірну здачу об’єкту весною. «Тепер Ахметов прогнозує, що відкриття може відбутися під час Дня Донецька і Дня гірника, які зазвичай святкують в останній уїк-енд серпня. «Справа будівництва стадіону добігає кінця» − сказав Ахметов, який будує стадіон за власні кошти, очікуючи, що у зв'язку з Євро-2012 українська влада більш ефективно займеться розвитком інфраструктури Донецька, а також модернізацією місцевого аеродрому». Уточнення щодо ведення будівництва донецької арени за власний кошт бізнесмена, очевидно, слід трактувати як певний натяк на те, щоб і польські грошові магнати брали приклад з українців…
ТРАНСПОРТНА ІНФРАСТРУКТУРА
Стосовно будівництва доріг, то у поляків, як і в нас, плани поки переважають дії. Так, «Gazetapolska» пише, що минулого тижня міська рада Познані ухвалила рішення, згідно якого місто візьме два багатомільйонні кредити на будівництво доріг. Лише цього року Познань на будівництво шляхів та посадкового майданчику для гелікоптерів у межах підготовки до Євро-2012 планує взяти кредит у розмірі 200 млн. злотих (близько 50 млн. доларів). Наступного року з Європейського інвестиційного банку планується приблизно на ті ж потреби взяти вдвічі більшу позику. Виплачуватимуть кредит, як йдеться у матеріалі, 10 років.
Інше загальнонаціональне видання − «Gazeta» нагадує своїм читачам про те, що до кінця квітня повинні бути відомі інвестори для будівництва доріг, у тому числі й кільцевої, навколо Варшави. Роботи мають розпочатися у серпні цього року, а їх завершення заплановано на 2011 рік.
Не обійшли польські ЗМІ увагою і аеропорти. Зокрема, «Gazeta» б’є на сполох у статті, що має назву «До Євро-2012 не збудують новий термінал в Пижовіцах» (передмістя Хожува − запасного міста до Євро-2012). Як зазначає автор, зводити новий термінал задумали ще до перемоги у тендері УЄФА, і здати цей об’єкт мали до 2013 року. Проте наразі новий аеропорт мав би бути зданим в експлуатацію до 2012 року − в межах проекту Євро. Натомість, урядом країни на розбудову аеропорту виділено 130 млн. доларів, і жодного − на термінал…
ЗМІНИ У ЗАКОНОДАВСТВІ ДО ЄВРО-2012
Готуються наші сусіди до чемпіонату Європи і в законодавчому аспекті. Приймаються нові закони, які, втім, не завжди схвально сприймаються населенням. Мова йде про підписаний нещодавно президентом країни Лехом Качинським закон, згідно з яким забороняється продавати легкі алкогольні напої під час масових заходів. «Закон, який повинен забезпечити, між іншим, безпеку під час проведення Євро 2012, дозволяє організаторам масових заходів забороняти особам, котрі порушують «сухий» закон, на термін до двох років відвідувати ці заходи. Це стосується і футбольних матчів». Про це, з посиланням на прес-службу президента Польщі написала «Gazeta», зазначаючи, що пересічні поляки не у захваті від подібних нововведень. Але вони врешті-решт мають зрозуміти, що це − безапеляційні вимоги УЄФА, який передусім піклується про гідний футбольний відпочинок УСІХ гостей Євро.
Про це ж написала і авторитетна «Gazeta Wyborcza» під заголовком «Вболівальники не задоволені новим законом про безпеку масових заходів». Як виявляється, організації вболівальників добиватимуться відміни цього закону через Конституційний суд Польщі. До речі, на сторінках сайту wp.pl з приводу цього виступив спеціаліст зі справ безпеки організації Польща-2012 Стефан Дзєвульські. На його думку, з точки зору державних інтересів напередодні Євро-2012 цей закон є логічним, оскільки це зробить безпечнішим такий масштабний захід, як чемпіонат Європи.
ЧЕКАЮЧИ НА ВІЗИТ ПЛАТІНІ
Не обішли стороною польські мас-медіа і подію, на яку з хвилюванням чекають як українці, так і поляки, а саме − візит президента Європейського футбольного союзу Мішеля Платіні.
Наприклад, «Nasz Dziennik» побачив світ із таким позитивним заголовком: «Після свят приїде Платіні!» Автор із великим оптимізмом розповідає, що одразу після пасхальних свят (у Польщі Пасха на тиждень раніше, ніж в Україні), до Києва, а потім до Польщі завітає президент УЄФА. «Платіні при кожній нагоді повторював багато разів, що Євро-2012 в Україні та Польщі будуть під загрозою лише у тих випадках, якщо не повстануть об'єкти у Варшаві і Києві. Найближча інспекція буде стосуватися головним чином лише цих двох міст», − запевняє автор. І хоча він дещо помиляється, його помилка не є такою, що перетворює цікаву статтю із корисної на марну.
Тим більше, автору «Nasz Dziennik» допоміг керівник організації Польща-2012 Марцін Герра, який зазначив, що попереднього разу, коли гості з УЄФА приїжджали до Варшави, на місці Народного Стадіону вони побачили яму та глухомань. Тепер же перед ними постане зовсім інша картина. «Графік будівництва стадіону повністю дотримується. Я спокійний за цей об’єкт», − зазначив Марцін Герра.
Варто зазначити, що у процесі підготовки Польщі до Євро-2012 не обходиться і без «політичного сміття». Приміром, «Wprost» наводить коментар члена партії ПСЛ Януша Пєхотінскєго напередодні візиту президента УЄФА. Він заявив, що може оприлюднити рапорт по підготовці до Євро-2012, який буде нищівний для теперішнього уряду. За його словами, офіційно представники владних інституцій випромінюють у своїх звітах оптимізм. Натомість, на його думку, картина протилежна. На думку Пєхотінскєго, з 50 запланованих реалізованих проектів, наразі до ладу реалізовано 10. Найгірша ситуація, на його думку, із залізничними вокзалами. Із запланованих 15 до Євро-2012 реконструюють лише 2-3.
Втім, подібні вибрики відбуваються майже скрізь, де представники політичних кіл вбачають будь-яку можливість нагадати про себе у контексті суспільно цікавих проектів. Одним із таких, безумовно є Євро-2012. Отже, де мед − там не лише працюють бджоли, але й гуркотять мухи…
ВИСНОВКИ
Цього тижня головною темою польських ЗМІ у рамках підготовки до Євро-2012 була розбудова місцевих стадіонів. Наші сусіди роблять усе, аби впоратися із зведенням арен у призначений термін. У Гданську навіть погодилися створити консорціум генпідрядників − для того, аби будівництво стадіону відбувалося якнайшвидше. За 21 місяць планують звести новий «театр футболу» і у Вроцлаві і, що цікаво, свого часу − коли у Львові вирішували питання з генпідрядником, − йшлося про те, що стадіон менше, ніж за 24 місяці збудувати нереально… Але Вроцлав доводить інше, хоча його арена розрахована на більшу кількість глядачів (42 тисячі).
Прикладом для наслідування має стати оптимістичне ставлення польських ЗМІ до ситуації зі стадіонами у власній країні, яка, як відомо, відчутно відстає у цьому аспекті від України. Нагадаємо, в нас вже готова «Дніпро-Арена», за лічені місяці здадуть в експлуатацію «Донбас-Арену», повним ходом йде реконструкція «Металіста», пришвидшеними темпами будують стадіон у Львові, не відстає від графіків НСК «Олімпійський» у Києві. Отже, полякам є з кого брати приклад…
До того ж, як виявляється, незважаючи на кращу, ніж в Україні, загальну ситуацію із дорогами, наші сусіди теж мають чимало проблем із будівництвом нових. Більшість проектів знаходяться лише у розробці, на реалізацію інших полякам потрібні кредити, зокрема, Європейського інвестиційного банку. Виходить, і в цьому аспекті підготовки треба вирішувати багато проблемних питань.
А ще, очевидно, польськім ЗМІ доведеться активніше спілкуватися із своїми співвітчизниками щодо безпеки проведення великих футбольних змагань. Українцям, здається, і в цьому плані простіше − адже наші міста кожного року приймають рейтингові матчі Ліги чемпіонів та Кубку УЄФА, де польські клуби, на жаль, поки пасуть задніх.
Отже, своєчасно президент Польщі Лєх Качінский підписав закон про заборону продажу легких алкогольних напоїв під час організації масових заходів. Відтепер продаж пива буде заборонено під час підготовки та проведення футбольних матчів.
Ну а поки Польща активно готується до зустрічі голови Європейського футбольного союзу Мішеля Платіні. Поляки, як і українці, розуміють надзвичайну важливість його робочого візиту і намагаються справити якомога краще враження на гостей з УЄФА.
У цій ситуації від журналістів − й не лише польських − слід вимагати лише одного. Вони мають донести до своїх читачів об’єктивну інформацію щодо результатів останнього візиту перед історичним травневим засіданням Виконкому УЄФА.