Науково-методичним відділом ФФУ адаптована бельгійська концепція розвитку юних футболістів

Фахівці науково-методичного відділу ФФУ адаптували "Концепцію розвитку юних футболістів", котра була презентована Футбольною асоціацією Бельгії. В країні, населення якої складає 11 мільйонів 65 тисяч 600 жителів, зареєстровано близько 2 000 футбольних клубів, в котрих є 17 902 команди, що налічують 400 тисяч гравців.
Концепція розповсюджується на всі проекти ФА Бельгії та клуби країни, а її кінцевою метою є взаємозв’язок з клубами, тренерами дитячо-юнацьких команд, викладачами та адаптація нових тенденцій у світовому футболі. Програма розрахована на 10 років й апробується в тренувальному процесі кращих спортивних шкіл та в юнацьких національних збірних. З сезону 2003-2004 рр. проводиться корекція систем гри з "5-5", "7-7", "9-9" та "11-11" на "5-5", "8-8" і "11-11".
Документ базується перш за все на отриманні задоволення під час гри, незалежно від того програє дитяча команда чи перемагає, та впровадження таким чином навчання юних футболістів. Під час тренувань кожен футболіст повинен часто торкатися м’яча, мати багато гольових можливостей, грати без обмежень, отримувати підтримку тренера та батьків.
Навчання юних футболістів відбувається у наступні етапи: адаптування до м’яча (5-7 років), індивідуальний розвиток - набуття основних умінь та навичок техніки і тактики, використання їх у командній грі (7-17 років), перехід у дорослий футбол (з 17 років).
Ментальні цілі в учбовому плані: вивчення показників ментальності (5-7 років), освоєння основних ментальних навичок, таких як мотивація, самоконтроль, самодисципліна, зосередженість, впевненість у собі, міжособистісні та командні стосунки, спосіб життя (з 7 років). Та подальше використання ментальних навичок в тренувальному процесі (з 9 років) і в змагальній діяльності (з 13 років).
Створення сильного середовища навчання передбачає стимуляцію гравця, гарну взаємодію між гравцем та інструктором, можливість самостійного прийняття рішень та відповідальності за них. Завдання ж тренера полягає в тому, щоб дозволити гравцеві приймати власні рішення, підтримувати футболіста та допомагати йому.
Пошук обдарованих гравців у ФА Бельгії відбувається в 9 національних збірних командах (U15, U15F, U16, U16F, U17, U17F, U18, U19, U20), де працюють 10 тренерів та 8 тренерів-селекціонерів. Система відбору футболістів до національних збірних ведеться з 14-річного віку з числа гравців з елітних клубів та регіональних гравців.
Бельгійці виробили п’ять основних принципів успіху виховання футболістів:
1) Всі обдарованні гравці в рівній мірі отримують можливості:
• В незалежності від того, хто вони - акселерати чи ретарданти;
• Гравці із клубів І-го дивізіону, чи команд нижчих ліг, а також дівчата за підсумками національного відбору;
• В незалежності від місця проживання;
2) Прогресивні умови навчання:
• Тренування обдарованих гравців в однорідному середовищі.
• В результаті концепції розвитку ФА Бельгії, введені 250 учбових часів в році.
3) В спеціалізованому учбовому процесі, на прикладі "спорту найвищих досягнень", для отримання начального рівня задіяні викладачі футболу (досвід гравців та тренера, диплом УЄФА та педагогічний диплом), маленькі класи, кураторство слухачів, спеціальні екзаменаційні вимоги та можливості проходити практику на команді рівня А.
4) Гаранті єдиного навчання та високого рівня викладання.
5) 100 % уваги розвитку індивідуальній майстерності футболістів.
Було визначено й шість базових навиків які необхідні майбутньому висококласному футболісту: менталітет переможця, емоційна стійкість, особистісні якості, темперамент, інтуїтивне розуміння гри, контроль м’яча та володіння тілом.