Резонанс-Евро-2012

Хто заробляє на Євро-2012? Друга частина розслідування
Тетяна Ніколаєнко, Сергій Лещенко
Pravda.com.ua
19.01.11
Ключові проекти Євро-2012 за межами Києва реалізує товариство з обмеженою відповідальністю "Шляхове будівництво "Альтком". Це ще одна компанія, яка збирає мільярді державні замовлення без проведення конкурсу, має виразне донецьке коріння та офшорну вітрину, за якою заховані справжні власники.
За часів попередньої влади "Українська правда" публікувала критичні матеріали про те, як Юлія Тимошенко без тендеру визначила виконавця робіт в аеропорту Львова.
Генеральним підрядчиком об'єкту на 900 мільйонів бюджетних гривень стала компанії "Азовінтекс", яка належить політичним союзникам тодішнього прем'єр-міністра.
Детальніше про це читайте в матеріалі "Як Тарута отримав від Тимошенко підряд на 900 мільйонів".
Але точно так само, як ця фірма була визначена генеральним підрядником, після приходу Віктора Януковича вона цей титул втратила.
Однак нова влада продовжила практику розподілу багатомільярдних замовлень без проведення жодних конкурсів.
Пояснювали це тим, що існуюче тендерне законодавство не дозволяє проводити відбір швидко, як того вимагає графік підготовки до Євро-2012. Але, замість внесення змін до законів про спрощення тендерних процедур, уряд Миколи Азарова ініціював відмову від проведення конкурсів на об'єктах Євро-2012.
Склалася парадоксальна, але зовсім недивна ситуація.
Коли мова заходить про продовження повноважень нинішньої Верховної Ради, то за це оперативно збирається 300 голосів депутатів. А коли ідеться про прозорий розподіл мільярдів бюджетних коштів на об'єктах Євро-2012, то урядовці починають розповідати про багаточисельні бюрократичні перепони.
А всіх, хто критикує уряд за непрозорість визначення генеральних підрядників, тут же зараховують до числа ворогів української держави, які хочуть зірвати свято європейського футболу.
Таким чином, на сьогодні визначення компаній, що отримують бюджетні замовлення, здійснюється в ручному режимі Національним агентством з питань підготовки до Євро-2012, яке підпорядковане віце-прем'єру Борису Колеснікову.
Враховуючи кризу в будівельній галузі, отримати підряд на об'єктах Євро-2012 рівнозначно державній дотації за рахунок коштів платників податків.
Компанія-щасливчик
"Шляхове будівництво "Альтком" - запам'ятайте цю назву, тому що від її згадок рясніє Вісник державних закупівель з позначкою "тендер з одним учасником". Навіть приблизний підрахунок показує, що дана компанія зібрала портфель замовлень, де вона виступає в якості генпідрядника, щонайменше на 5-7 мільярдів гривень. І в значній кількості випадків це був тендер з одним учасником.
У 2007 році "Шляхове будівництво "Альтком" стало генпідрядником будівництва злітно-посадкової смуги Донецького аеропорту. На той час загальна вартість проекту становила 972 млн. грн., але в квітні 2010 Кабмін затвердив скорегований комплексний проект будівництва та титулу злітно-посадкової смуги. Загальна вартість зросла в два рази і склала 1,823 мільярда гривень.
Повідомляється, що "Шляхове будівництво "Альтком" начебто виграло тендер для будівництва смуги в Донецьку, але у відкритих джерелах не вдалося знайти жодної згадки про іншу структуру, яка складала їм конкуренцію на конкурсі.
В серпні 2009 уряд Тимошенко дозволив визначити без тендеру виконавця робіт з реконструкції терміналу Донецького аеропорту. А вже у вересні 2009 цим переможцем також був визначений "Альтком" - зокрема, ТОВ "Альтком Инвестстрой".
На той момент найбільшим проектом підприємства "Шляхове будівництво "Альтком" була участь у реконструкції дороги Київ-Харків-Довжанський. Ця компанія стала переможцем тендеру разом з турецькою фірмою "Онур" і ВАТ "Південзахідшляхбуд".
ТОВ "Шляхове будівництво "Альтком" відійшло проведення робіт на 45 кілометрах дороги. Сума контракту, укладеного в лютому 2010, склала 600 мільйонів гривень.
А далі сталося диво - Віктор Янукович виграв вибори президента, Борис Колесніков очолив напрямок Євро-2012, і свято прийшло на вулицю "Альтком", який здійснив експансію на західну Україну.
У квітні-травні 2010 без відкритого тендеру ТОВ "Шляхове будівництво "Альтком" стало генпідрядником реконструкції смуги в аеропорту Львова, вартістю у 978 мільйонів гривень бюджетних коштів.
Паралельно споріднену фірму ТОВ "АльткомКиївБуд" також без тендеру було визначено генпідрядником будівництва стадіону у Львові. Бюджет - 1 мільярд 649 мільйонів гривень з кишені платників податків ( згідно з уточненою в 2010 році Державною цільовою програмою підготовки до Євро-2012; початковий бюджет становив 630 мільйонів гривень).
А в грудні 2010 те ж ТОВ "АльткомКиївБуд" знову за "тендером з одним учасником" оголосили виконавцем робіт з реконструкції стадіону Львівського державного університету фізичної культури - 70 мільйонів гривень.
Паралельно ТОВ "Шляхове будівництво Альтком" продовжувало вигравало тендери в автодорожній сфері.
Уже в червні 2010 року директор ТОВ "Шляхове будівництво "Альтком" заявив, що компанія готується засвоїти 2,5 мільярда гривень на об'єктах Євро-2012 тільки в частині дорожнього будівництва та ремонту.
|
Отримання замовлень на будівництво об'єктів Євро-2012 - не єдина сфера аномального успіху "Альткому", де вона користується преференцією укладати мільйонні угоди в рамках тендера в одного учасника.
9 листопада без проведення конкурсу "Шляхове будівництво "Альтком" виграв ще 19 "тендерів з одним учасником" для будівництво доріг в Одеській області загальною сумою 115 мільйонів.
А в грудні 2010-го "Шляхове будівництво "Альтком" виграло "тендер з одним учасником" на комплекс робіт реконструкції та будівництво штучних перонів, місць стоянок і руліжних доріжок в аеропорту Донецька з бюджетом в 710 мільйонів гривень.
Але справжній подарунок вони отримали у жовтні 2010, коли відбулося призначення ТОВ "Шляхове будівництво "Альтком" переможцем "тендеру з одним учасником" на спорудження траси Львів-Краковець.
Дорога будуватиметься в рамках підготовки до Євро-2012, і стане продовженням транспортного коридору Берлін/Дрезден-Вроцлав-Львів-Київ.
Бюджет - 1,4 мільярда гривень.
|