Бухарестські аргументи президента ФФУ

Виступ президента ФФУ Григорія Суркіса на засіданні Виконкому УЄФА в Бухаресті (13 травня 2009 р.)

 

Ще на початку підготовки до участі в тендері на право проведення Євро-2012 Україна та Польща керувалися принципом: дві країни − одна заявка − одна команда. Таку ідеологію паритетних взаємин у рамках європейського турніру остаточно закріпив вибір Виконавчого комітету УЄФА 18 квітня 2007 року.

 

Віддаючи свої голоси за просування стандартів європейського футболу на Схід, вельмишановне журі, вочевидь, і не підозрювало, то тим самим воно відкриває якісно нову сторінку в багатотомній історії двох сусідніх народів. А унікальна цінність цієї гуманітарної місії полягає в тому, що за інших обставин, в іншому проекті, важко було б уявити Україну та Польщу в форматі рівноправних та паритетних узгоджених дій. Однак це стало можливим в контексті Євро-2012.

 

Причому трапилось це наперекір скептикам, але завдяки послідовному та цілеспрямованому підходу УЄФА до реалізації амбіційних завдань Турніру. Саме так в наших країнах розцінили створення в структурі УЄФА спеціальної Наглядової ради Євро-2012, що вже півтора року наполегливо та скрупульозно крок за кроком прописує логіку руху єдиної українсько-польської команди до мети.

 

Незворотність подій та додаткову впевненість в своїх силах ми особливо відчули, коли УЄФА продемонстрував безпрецедентний патронат над приймаючою стороною. Фактично за рік до проведення фінальної частини Євро-2008 в Австрії та Швейцарії було організовано тісне співробітництво з українськими та польськими спеціалістами в різних сферах підготовки до престижного футбольного Турніру. Крім того, була запущена комплексна система моніторингу, яка дисциплінує весь управлінський механізм в містах-претендентах.

 

Як наслідок, ми регулярно отримуємо безцінну допомогу знаннями, досвідом, порадами та апробованими рішеннями, що успішно адаптуються до місцевих реалій. Запропонована Вами, шановний пане Президент, Виконкомом УЄФА оригінальна стратегія підготовки до Євро-2012 без перебільшення є взірцем мудрого та прагматичного підходу до пошуку найбільш оптимальної та результативної моделі управління процесом. Така формула ділових стосунків зобов’язує уряд України та міста, що готуються до Євро-2012, ще більш відповідально слідкувати за своєчасним виконанням всіх гарантій та зобов’язань перед УЄФА.

 

В умовах економічної кризи Уряд вживе додаткових заходів для того, аби забезпечити своєчасну реалізацію основних інфраструктурних проектів. Суть нашого плану полягає в тому, щоб сконцентрувати всі ресурси − управлінські та фінансові − на ключових інфраструктурних проектах в чотирьох містах, визначених УЄФА.

 

У цьому зв’язку дозвольте виконати доручення керівництва країни та передати вельмишановному Виконкому УЄФА спеціальне звернення за підписами Президента, Прем’єр-міністра та спікера Парламенту України. Найвищі посадові особи держави вважали за необхідне ще раз запевнити моїх колег у тому, що проект Євро-2012 є загальнонаціональним пріоритетом для всіх гілок влади. А це гарантує йому максимальну адміністративну підтримку на будь-якому рівні вирішення проблемних питань Турніру. 

 

До речі, важливим фактором фінансової стабільності, необхідної для реалізації багатьох завдань у рамках підготовки до чемпіонату, є також останнє рішення МВФ про виділення Україні другого траншу кредиту по програмі співробітництва stand by у розмірі $2,8 млрд. Цей жест доброї волі з боку авторитетної фінансової інституції можна вважати визнанням реального оздоровлення вітчизняної економіки, а також адекватності кроків української влади на шляху до подолання економічної кризи.

 

У свою чергу потужна банківська підтримка дозволить Україні не лише виконати урядові гарантії по ключових об'єктах інфраструктури Турніру. Вона стане добрим сигналом і для інших зовнішніх інвесторів, готових вкладати свої кошти в новобудови Євро-2012.

 

Одночасно в Україні відбулася стабілізація й у політичній сфері, що гарантує прогнозованість країни на найближчу перспективу.

 

Окремо хочу відзначити, що незалежно від того, хто саме переможе на майбутніх президентських виборах, наступництво у дотриманні зобов'язань України перед УЄФА, пов'язаних з підготовкою й проведенням турніру, буде обов’язково збережено. Адже всі політичні сили й претенденти на президентську посаду, а найголовніше − народ України, щиро бажають, щоб чемпіонат 2012 року відбувся в Україні у повному обсязі. Проект Євро-2012 − поза політичними ризиками.

 

Якщо ж розглядати українсько-польський тандем крізь призму загальноєвропейських об'єднавчих тенденцій, не можна не помітити очевидного прогресу футбольної дипломатії в прискоренні реалізації інтеграційних планів двох країн на гуманітарному рівні. Основоположні принципи УЄФА − солідарність, справедливість та рівні можливості − в контексті проекту Євро-2012 позбавлені нашарувань політичної кон'юнктури, а тому сприймаються більшістю населення двох країн як непорушні правила чесної партнерської поведінки.

 

У той же час політичні еліти України та Польщі однозначно розцінюють Євро-2012 як потужний геополітичний проект, спільними авторами якого виступають УЄФА та дві приймаючі країни − новий член Європейського Союзу та, я сподіваюся, майбутній. Лідери громадської думки в наших дружніх державах солідаризуються з тією точкою зору, що УЄФА запропонував найефективніший та найперспективніший спосіб розширення зони європейського благополуччя й стабільності на Схід.

Треба відзначити ще один позитивний результат скоординованих дій двох наших країн у проекті Євро-2012. За багаторічну історію непростих донедавна взаємин між Києвом і Варшавою нам вдалося сформувати − можливо, вперше, але саме навколо футбольного чемпіонату − єдиний багатонаціональний пул активної суспільної думки, мобілізований загальними завданнями за принципами взаємодопомоги й тісного партнерського співробітництва. Таким чином, своїм відповідальним рішенням УЄФА досяг універсального балансу інтересів 85 мільйонів громадян, потенційних учасників футбольного свята, які ратують за паритетність і респект у спільному просуванні до єдиної мети.

 

Тому, шановні члени Виконкому, виносячи справедливий вердикт щодо стану готовності сусідніх територій, прошу вас урахувати вищезгаданий фактор. Адже він є надійним морально-психологічним фундаментом бездоганної репутації УЄФА в очах широкої громадськості України та Польщі. Звідси й солідарне схвалення задекларованої раніше моделі організації турніру − порівну: 4+4. Звідси й довіра до УЄФА як єдиного повноважного гаранта дотримання принципу рівної кількості приймаючих міст Євро-2012.

 

Залежно від того, наскільки мудрим і зваженим буде резюме Виконкому УЄФА в цьому делікатному питанні, можна з великою ймовірністю прогнозувати суспільно-політичний і соціально-економічний резонанс від такого рішення на загальнонаціональному рівні обох країн. Стосовно настроїв більшості громадян моєї держави, можу впевнено сказати, що непаритетний підхід у визначенні приймаючих міст стане для них справжньою трагедією. Мільйони людей за три роки до Турніру можуть втратити будь-яку мотивацію, поринути в атмосферу масової байдужності та соціальної апатії.

 

З огляду на ментальні, історичні й численні інші особливі риси українців та поляків, в інтересах успішної реалізації проекту Євро-2012 було б надзвичайно важливо дотримати між країнами принципу рівності у визначенні кількості приймаючих міст. І в цьому зв'язку я щиро вдячний президенту Польського футбольного союзу Гжегожу Лято за його підтримку такого підходу.

 

Люди, які звикли мислити стратегічно, мабуть, розуміють, що порушення рівноваги в цій сфері взаємин спричинить неконтрольований вир подій, які викличуть украй негативні наслідки для іміджу й репутації Турніру в цілому. Відчуваючи особливу відповідальність за долю Євро-2012, ми хочемо створити найбільш сприятливі умови для підготовки й проведення чемпіонату на території наших країн. Принцип паритетності − це ключова умова виконання всіх зобов'язань і гарантій перед УЄФА. Це − шлях до нашого загального успіху.

Дякую за розуміння!

Підписатися на новини