Новий формат стосунків з УЄФА

У п’ятницю, 19 грудня, відбулося засідання Координаційної ради з питань підготовки до Євро-2012. Перед учасниками зібрання виступив президент ФФУ Григорій Суркіс.
Вельмишановний пане Президенте!
Шановні члени Координаційної ради!
Незважаючи на низку неприємних сюрпризів, які безпосередньо торкалися різних аспектів підготовки до турніру, тим не менше, я вважаю, що 2008-й рік в цілому для проекту Євро-2012 завершується на мажорній ноті.
Ми остаточно переконали УЄФА у спроможності провести фінал чемпіонату Європи на території України та Польщі. Це без перебільшення можна назвати − головним підсумком надзвичайно напруженого і, місцями, навіть драматичного процесу реалізації 1-го та 2-го етапів плану дій УЄФА.
Про те, наскільки щільною та скрупульозною була опіка з боку європейської спілки, свідчить хоча б той факт, що протягом поточного року її експерти здійснили 26 візитів до України. Більше того, керівник операційного департаменту УЄФА Мартін Каллен, котрий надалі виступатиме офіційним куратором підготовки Євро-2012, інкогніто відвідав усі шість потенційних приймаючих міст, завершивши свій вояж в Дніпропетровську на святкуванні відкриття нового стадіону.
Тому висновки про помітні позитивні зрушення у процесі виконання наших зобов’язань перед УЄФА, які прозвучали під час останнього засідання Наглядового комітету у Ньоні 10-12 грудня, були зроблені на підставі комплексного і ґрунтовного аналізу конкретних фактів. Як наслідок такого резюме, перед національними футбольними федераціями поставлено чимало нових надзвичайно відповідальних завдань, в тому числі, і організаційно кадрових.
Це свідчить про те, що наші стосунки з УЄФА вже подолали небезпечну зону турбулентності, або ж − точку повернення. Будь-які інтерпретації питання про недовіру між партнерами − принципово зняті з порядку денного.
Натомість, ми вийшли на інший рівень осмислення ролі та місця приймаючих асоціацій у стратегічних планах УЄФА. Це дає підстави сподіватися, що наступний, 3-й етап підготовки (жовтень 2008 − травень 2009 року) буде більш насичений хорошими новинами про виконання завдань «п’ятирічки ренесансу». Деякі з них, до речі, є для нас повністю експериментальними.
Так, на своєму зібранні і Стратегічна рада, і Виконком УЄФА дійшли згоди про доцільність зміни формату управлінської моделі організації Євро-2012. Якщо в Португалії у 2004 році чемпіонат Європи проводила спільна структура національної асоціації і УЄФА, цьогорічний чемпіонат в Австрії і Швейцарії стовідсотково опікувався менеджментом УЄФА, то в Україні і Польщі буде апробовано зовсім інший варіант.
Йдеться про те, що ФФУ спільно з ПФС мають утворити свої вітчизняні дочірні управлінські структури. Такий прагматичний і раціональний крок зроблено, насамперед, з огляду на мовні, історичні, ментальні особливості приймаючих територій, недостатню адаптацію вітчизняного законодавства до європейського.
У рамках цього формату значно зросте відповідальність приймаючих асоціацій і розшириться коло їхніх повноважень. До 1 березня 2009 року нам необхідно буде найняти персонал у кількості 23-х осіб, який відповідає певним стандартам з точки зору морально-психологічних якостей, необхідних знань, досвіду роботи, володіння іноземними мовами. Причому, до 2011 року штати цих структур збільшаться до 200 чоловік у кожній країні. Фінансуватимуться вони в повному обсязі за рахунок УЄФА.
Ще одне принципово важливе рішення було остаточно ухвалене керівництвом УЄФА. Воно стосується кількості міст, які прийматимуть турнір. Всього їх повинно бути не більше восьми. В свою чергу, ми домовилися з польськими колегами про застосування паритетного принципу, за умови, якщо по чотири міста з обох сторін отримають від УЄФА відповідний сертифікат готовності. Я вважаю, що віднині усі 6 українських міст мають чудову нагоду у рівноправному змаганні вибороти право увійти до фінального пулу.
До речі, цей екзамен УЄФА прийматиме у травні наступного року, по завершенні 3-го етапу плану дій з підготовки до турніру. Відтепер усім кандидатам на статус приймаючого міста, як то кажуть, і карти в руки.
У цьому зв’язку, хотів би звернути увагу присутніх ще на одне ключове питання, яке було винесене окремим пунктом у порядку денному останнього засідання Наглядової групи УЄФА. Йдеться, зокрема, про створення навколо підготовки до турніру максимально сприятливого інформаційного фону. Усі суб’єкти цього процесу − УЄФА, ФФУ, ПФС, Уряди країн, адміністрації міст повинні скоординувати свої зусилля з метою формування позитивного іміджу Євро-2012 не лише на приймаючих територіях, але й в усьому світі. У такому контексті, до речі, порушена тема обговорювалася вперше. Зважаючи на це, УЄФА закликав уповноважених представників сторін надалі утримуватися від голослівних заяв, оперуючи замість цього фактами і цифрами, які створюють позитивні інформаційні приводи для громадської думки та ЗМІ.
Підсумовуючи, я можу зробити висновок, що українсько-польська команда отримала від керівництва УЄФА достатньо зрозумілі сигнали про нашу подальшу перспективу у проекті Євро-2012. Вони стосуються усіх без винятку аспектів підготовки до турніру. В свою чергу, чіткий розподіл сфер відповідальності між урядовими та структурами національних асоціацій, як один із визначальних чинників стабільної керованості загальним процесом (за логікою УЄФА), також став для наших європейських партнерів адекватною і очікуваною відповіддю.
Дякую за увагу!