Євро-2012: загрози уявні та реальні

У вівторок, 22 квітня, у львівському Палаці Потоцьких відбулося засідання Координаційної ради з підготовки та проведення в Україні фінальної частини чемпіонату Європи з футболу 2012 року.
Текст виступу президента ФФУ Григорія Суркіса перед учасниками зустрічі:
«Шановний пане голово!
Шановні члени Координаційної ради!
Вісямнадцятого квітня у штаб-квартирі УЄФА відбулося робоче засідання Наглядової ради фінального турніру чемпіонату Європи 2012 року з футболу. Відразу хочу відкинути будь-які спекуляції стосовно натяків на нібито позбавлення України і Польщі статусу приймаючої сторони. З усією відповідальністю заявляю, що в такій інтерпретації це питання на рівні керівництва європейської футбольної асоціації ніким не порушувалося і не обговорювалося взагалі.
Натомість, члени Стратегічної наради УЄФА заслухали проміжні звіти експертів з інфраструктури та стадіонів, які ретельно вивчали відповідні об’єкти на приймаючих територіях. В цілому результати їхнього прискіпливого моніторингу містять об’єктивну картину ситуації з підготовкою, що склалася нині на ключових напрямках виконання Україною взятих на себе зобов’язань. Наведу лише декілька фрагментів із названих документів.
1. Стадіони:
− для більшості проектів стадіонів наступні 3-6 місяців є надзвичайно критичними. Тільки за умови забезпечення суворого дотримання хронометражу всіх наданих строків виконання можна вважати, що ці проекти будуть вчасно реалізовані. Зниження темпів реалізації з будь-яких причин (зовнішніх чи внутрішніх) може зробити деякі проекти нереальними;
− жодним з проектів стадіонів не було доведено, що він відповідає вимогам Євро-2012.
2. Аеропорти:
Аналіз УЄФА засвідчив, що значних змін реалізації проектів розвитку аеропортів з моменту подання першого звіту з інфраструктури, не спостерігається. Наразі жоден з аеропортів, які використовуватимуться для Євро-2012 не володіє достатньою пропускною спроможністю, яка б відповідала вимогам УЄФА, навіть якщо врахувати амбіційні плани їх розвитку. Проводиться подальше дослідження з метою пошуку додаткових можливостей в альтернативних або запасних аеропортах. Всі аеропорти приймаючих міст України мають найвищий (червоний) ступінь ризику.
3. Розміщення:
Більшість міст не задовольняють актуальним вимогам до потреб Євро-2012 щодо розміщення. За виключенням Варшави і Кракова, навіть якщо врахувати усі потенційні проекти та розширений до 2 годин подорожі на автобусі радіус доступності. П’ять міст (Гданськ, Київ, Дніпропетровськ, Донецьк і Харків) не відповідають навіть тим вимогам УЄФА, які висувалися під час заявочної кампанії.
4. Наземний транспорт:
Аналіз УЄФА засвідчив, що значних змін реалізації проектів розбудови інфраструктури наземного транспорту з моменту подання першого звіту з інфраструктури не спостерігається.
Треба відзначити, що усі приймаючі міста Євро-2012 запропонували масштабні проекти розвитку транспортної інфраструктури для якнайкращого задоволення потреб Євро-2012 щодо роботи транспорту.
Шановний пане голово Координаційної ради! Я звертаю вашу увагу на те, що ці невтішні висновки зроблено напередодні 5 травня. Тієї контрольної дати, коли Федерація футболу зобов’язана подати до УЄФА генеральний план, в якому мають бути визначені конкретні об'єкти, з конкретними джерелами їх фінансування, термінами введення в експлуатацію та відповідальними за них людьми.
До речі, згідно з Постановою КМУ від 22 лютого 2008 року №107 всі задіяні центральні та місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування вже до 22 квітня, тобто, до сьогоднішнього дня (!?) повинні були відкоригувати свої програми у відповідності із основними завданнями, показниками і заходами Державної цільової програми. Розробити і затвердити узгоджені плани підготовки стадіонів, аеропортів, готелів, закладів охорони здоров’я тощо, з помісячними строками виконання. І вже на основі згаданих документів сформувати єдиний генеральний план підготовки інфраструктури України до проведення Євро-2012. Цього, на жаль, досі не зроблено. Тобто, ми знову стоїмо на порозі чергової кризи через хронічне порушення визначених УЄФА строків і нездатність увійти в графіки його плану дій від 31 січня 2008 року.
Хочу нагадати присутнім, що саме тоді керівництво європейської футбольної спілки зробило нашій країні серйозне попередження і визначило критичні терміни для виправлення ситуації. 4-6 місяців, про які йшлося у заяві Мішеля Платіні, спливають якраз 27 червня. На цей день призначено чергове засідання Наглядової ради, а наступного дня − Виконкому УЄФА. При всьому моєму стриманому оптимізмові, я не беруся прогнозувати наслідків Стратегічної наради, якщо все в нашому домі залишиться незмінним.
Незмінно у своїх кабінетах сидітимуть високопосадовці, котрі безкарно порушують виконавську дисципліну, показуючи приклади ігнорування Указів президента, Постанов Уряду, рішень Координаційної ради та Оргкомітету.
Незмінно царюватимуть у непролазних лабіринтах дозвільної системи махрові корупціонери, які цупко вхоплять за горло будь-якого інвестора, котрий тільки-но заїкнеться про «єдине вікно» і сприятливий інвестиційний клімат.
Незмінно потопатиме у бурхливих політичних дебатах український парламент, знову й знову відкладаючи прийняття нагальних законопроектів, конче необхідних для реалізації завдань Євро-2012.
Незмінно ловитимуть у мутній воді бюджетних асигнувань свою «золоту рибину» чиновники місцевого штибу, намагаючись замаскувати за статтями на підготовку до Євро-12, відверто спекулятивні оборудки.
Незмінно реагуватимуть на увесь цей безлад засоби масової інформації, які часто-густо демонструють дивовижну незалежність і підкреслену незацікавленість щодо активного формування громадської думки стосовно проблемних питань підготовки до Євро-2012.
Я не думав, чесно кажучи, що нашу річницю перемоги у Кардіффі доведеться відзначати сьогодні такими сумними «досягненнями». Але, як казав Леонід Кравчук, − маємо, що маємо… Інша справа − як довго ще матимемо нескінченний список проблем і чи зможемо нарешті адекватно відреагувати на сучасні виклики, які формулює перед країною та її суспільством проект Євро-2012?
Це зовсім не риторичне запитання, оскільки конкретну відповідь на нього хотів би почути і президент УЄФА, який планує відвідати Україну та Польщу на початку липня, відразу після завершення Євро-2008 у Швейцарії та Австрії. Я знаю, що Мішель Платіні приїде до нас із твердими намірами − виграти парі. Хотілося б, щоб і наші реальні справи відповідали цим благородним намірам.
Дякую за увагу».