Ласкаво просимо до України!

Звернення президента ФФУ, делегата турніру Євро-2012 Григорія Суркіса до учасників VII Міжнародного економічного форуму, що розпочався у Львові 4 жовтня 2007 року.

Шановні пані та панове!

Можливо, це звучить занадто гонорово, але я щиро переконаний у тому, що за 16 років Незалежності моєї країни було лише два шляхетних стимули для загальнонаціонального єднання. Уперше це сталося у 1991 році, коли люди обирали своє майбутнє. Другий помітний історичний момент випав на теперішній час, коли переважна більшість населення держави продемонструвала готовність об’єднатися навколо нової української національної ідеї під назвою − «Євро-2012».

Це справді унікальний спосіб відновлення громадсько-політичної та економічної стабільності у суспільстві, на долю якого випало декілька непростих років пошуку своєї оптимальної моделі демократизації.

Повна реабілітація усіх сфер нашого життя, підвищення його якісного рівня до європейських стандартів − може стати реальністю вже у підсумку «п’ятирічки ренесансу». Через статусний футбольний проект вона докорінно змінить не лише спортивну інфраструктуру країни, але й обличчя соціальної галузі: дороги, транспорт, комунікації, готелі, заклади побутового обслуговування та громадського харчування. Завдячуючи потужному каталізатору, яким фактично став «Євро-2012», Україна за цей короткий проміжок часу здатна реалізувати те, чого не спромоглася б зробити за інших умов і через 30-40 років!

Для цього у нас є достатній інтелектуальний потенціал, навчені і адаптовані до ринкових умов Заходу трудові ресурси, які вже довели свою конкурентноздатність на будівельних майданчиках Португалії, Іспанії, Німеччини, Італії. Сотні тисяч українців, які роз’їхалися по світу у пошуках гідної зарплатні, тепер отримали альтернативну пропозицію у себе вдома, не розлучаючись із сім’ями, рідними та близькими.

Підготовка до чемпіонату Європи створила додаткові умови для забезпечення роботою учнівської та студентської молоді, котра активно залучається до волонтерського руху. Багатьох юнаків і дівчат, наприклад, дуже приваблює перспектива цільового вивчення іноземних мов з подальшим використанням цих знань на практиці під час обслуговування учасників та гостей турніру. Інших − мобілізує ідея відкриття власного бізнесу. А хтось планує спробувати свої менеджерські навички працюючи на спільних підприємствах, можливості для утворення яких значно розширюються. То ж не дивно, що «Євро-2012» є однією з найбільш обговорюваних тем саме в молодіжному середовищі, потенціал креативних та фізичних здібностей якого важко переоцінити.

Друге дихання на п’ятирічній дистанції відкривається і у представників регіональних еліт. Адже саме вони повинні стати акумуляторами місцевої ініціативи, спрямованої на відродження колоритних селищ, маленьких міст та містечок, пов’язаних з легендарним минулим, самобутніх регіональних столиць. «Євро-2012» відкрив безмежні горизонти для розбудови туристичної сфери. Українська земля − це фантастична, захоплююча подорож у глибину віків, у підвалини всієї європейської цивілізації. Практично кожна область має на своїй території унікальні пам’ятки, котрі заслужено чекають свого нового дня народження.

Після здобуття Україною та Польщею почесного права на проведення третього в світі за значенням спортивного заходу, Федерація футболу стала родоначальницею нової традиції. Ми добровільно взяли на себе дипломатичну, посередницьку місію з організації взаємовигідних ділових контактів між зацікавленими представниками іноземного бізнесу та уповноваженими за підготовку до турніру українськими можновладцями. Повинен вам сказати, що ця «дипломатія шкіряного м’яча» вже приносить реальні дивіденди у нашу загальнонаціональну копилку.

Як президент приймаючої асоціації, я не приховую своєї зацікавленості в активних контактах з багатьма виконавцями аналогічних завдань, які вирішувалися свого часу в Іспанії, Франції, Італії, Швеції, Англії, Голландії і Бельгії, Португалії, Німеччині, а зараз − в Австрії та Швейцарії. Запрошуючи до співробітництва солідний зарубіжний капітал, ми розраховуємо, у першу чергу, на набуття безцінного практичного досвіду та інвестиції.

Але ми чекаємо інвестора, який прийде в Україну через парадний, а не «чорний» вхід. Прийде зі щирими намірами, чистими руками і відкритою душею. Інвестора, який шануватиме наші традиції, культуру, наші святині. Ми прагнемо до прозорих стосунків у бізнесі, відкидаючи корупцію, рекет, тіньові схеми, застосування інформаційних воєн.

Говорячи про це, я маю на увазі гіркий досвід взаємовідносин з одним скандально відомим російським бізнесменом. Протягом тривалого часу, нехтуючи авторитетом нашої держави, він намагався зухвало шантажувати українське суспільство, створюючи проблеми з будівництвом навколо видатної пам’ятки історії − НСК «Олімпійський». В результаті такої, з дозволу сказати, інвестиційної діяльності − грошовитого закордонного гостя, який втратив почуття міри, приводив до тями відповідний президентський указ. Це була вимушена і виняткова реакція влади на порушення елементарних правил гостинності з боку іноземців.

В той же час можна навести безліч прикладів всебічного сприяння закордонному бізнесу в Україні, який зарекомендував себе законослухняним та добросовісним. Такі фірми і компанії приваблює не лише найвищий рівень рентабельності кожного вкладеного на нашій території долара або євро. Вони відчувають тенденцію швидкого формування в країні сприятливого інвестиційного клімату на законодавчому рівні.

Так, наприклад, з метою уникнення тяганини у взаємостосунках: інвестор − дозвільна система, ми працюємо над спрощенням процедури оформлення величезної кількості паперів. У найближчій перспективі буде запроваджено так зване − «єдине інвестиційне вікно». Згідно цієї схеми інвестор, котрий укладе угоду на будівництво конкретного об’єкта, відразу отримає в пакеті всі необхідні дозволи разом з документами на земле відвід. Бізнесмени більше не будуть бігати за чиновниками, вистоювати довжелезні черги, аби зібрати купу довідок і роздати купу хабарів. Тепер столоначальники будуть ходити слідом за інвесторами, перепрошуючи їх звернути увагу на той чи інший економічно привабливий об’єкт. Згідно з європейськими стандартами буде відрегульовано і механізм захисту прав інтелектуальної власності. Для ефективного вирішення потенційних юридичних спорів, пов’язаних з «Євро-2012», що є ознакою відкритості і демократичності тендерних процесів, вже сьогодні ми пропонуємо передбачити спеціальні процесуальні правила для розгляду таких випадків у вітчизняних судах.

За час, що минув після 18 квітня, в Україні зроблено, на перший погляд, не так багато. Тому громадськість абсолютно справедливо критикує владу за неспішність, вайлуватість, а місцями і тяганину у вирішенні принципових для підготовки до турніру питань. Очевидно, це ментальна риса національного характеру − повільно запрягати, але швидко їздити… Для того, щоб збалансувати суб’єктивні та об’єктивні фактори навколо цієї проблеми ми принципово взялися за підвищення рівня виконавчої дисципліни і ділової культури. Встановлено жорсткий державний контроль за строками і якістю виконання планових заходів у рамках підготовки до «Євро-2012». Найближчим часом буде відпрацьовано практику застосування адміністративного та інших видів покарання за порушення раніше прийнятого Закону України про «Євро-2012», указів президента і постанов уряду.

Як людина, що стояла біля колиски цього унікального шансу, яким без перебільшення вважається чемпіонат Європи, я не схильний драматизувати чи ідеалізувати нинішню ситуацію. Об’єктивно процес підготовки до турніру рухається з тією швидкістю, яка запрограмована логікою громадсько-політичного та економічного життя країни в період проведення позачергових парламентських виборів.

Це може комусь не подобатись, але це є факт. І ми змушені робити поправку на таку суттєву обставину. Водночас, незалежно від результатів виборів, ми повинні керуватися і чинними гарантіями, котрі були дані УЄФА лідерами всіх політичних сил, учасниками нинішньої виборчої кампанії. Тому цілком логічно, принаймні на теренах нашої держави, вважати фінальний турнір чемпіонату Європи 2012 року з футболу − застрахованим від неприємних політичних сюрпризів.

До речі, це може бути відповіддю і на не озвучені запитання, які часто доводиться читати в очах потенційних ділових партнерів, коли йдеться про стабільність і прогнозованість наших стосунків. Те ж саме я повторив би і для деяких засобів масової інформації, публікації в котрих буквально бринять істерикою у зв’язку з можливою нашою втратою права на проведення турніру.

Укази Президента, постанови уряду, рішення органів місцевої влади, спрямовані на реалізацію проекту «Євро-2012», дають достатньо підстав вважати цей процес незворотнім. Він може бути пришвидшеним, або загальмованим, але за будь-яких обставин − це вже усвідомлений, цілеспрямований рух суспільства і всіх гілок влади до нової української національної ідеї. На прикладі цього грандіозного гуманітарного проекту українці доведуть всьому світові, що вони, нарешті, позбулися комплексів меншовартості, що вони є самодостатньою європейською нацією.

Водночас ми не відкидаємо позитивний досвід своїх колег і попередників. Актуальними для вивчення є Закон Республіки Польща «Про підготовку фінальної частини чемпіонату Європи з футболу 2012 року» та Федеральний Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів Російської Федерації в зв’язку з організацією та проведенням XXII зимових Олімпійських ігор та XI зимових параолімпійських ігор 2014 року в місті Сочі». Аналіз цих документів вже спонукав нас до необхідності внесення змін у вітчизняне законодавство: Адміністративно-процесуальний кодекс, Закон про державні закупівлі та інші нормативні акти.

Ми знаходимося у безперервному творчому пошуку найбільш ефективних моделей та організаційних форм застосування цих змін на практиці. На останньому засіданні урядового Оргкомітету було прийнято рішення про створення постійної діючої робочої групи з підготовки проектів законів, необхідних для належного проведення «Євро-2012», до якої увійшли Мін’юст, Мінекономіки, інші заінтересовані органи виконавчої влади та національна футбольна асоціація. Тому пропозиції з приводу змін та доповнень до законодавчих актів України, запрошую вас надавати до ФФУ з метою подальшого їх внесення на розгляд цього робочого органу.

До речі, Федерація футболу України є по суті ще одним гарантом невідворотності реалізації наших планів на перспективу до 2012 року. Ні для кого не секрет, що головний координуючий штаб із підготовки до чемпіонату від самого дня перемоги в тендері, аж донині − знаходиться під дахом Будинку футболу. Тут сконцентровано всі легітимні комунікації з УЄФА стосовно будь-яких питань проведення турніру. Експерти ФФУ на сьогоднішній день є найбільш кваліфікованими, атестованими спеціалістами з усіх напрямків роботи, які УЄФА визначила пріоритетними на цьому етапі п’ятирічного шляху.

Оцінюючи діяльність саме національної асоціації, керівництво УЄФА формує своє загальне враження про організаційний потенціал приймаючої сторони в цілому. Нещодавно президент УЄФА публічно висловив упевненість в тому, що наша команда впорається із поставленими завданнями. Якщо такий досвідчений футбольний менеджер, як Мішель Платіні, спокійний за долю «Євро-2012», я думаю, що і присутні у цій залі авторитетні ділові люди також можуть бути упевнені у реальних перспективах цього проекту.

Адже однією з головних складових українсько-польської перемоги у тендері за право проведення фіналу Євро-2012 була реалізація принципу справедливості, солідарності та важливості послідовної політики Виконкому УЄФА щодо просування масового футболу на Схід. На практиці це означає − залучення надпотужного людського потенціалу: 85 мільйонів українців та поляків, а також 300 мільйонів жителів інших прилеглих до наших територій сусідніх країн. Ви уявляєте собі цю аудиторію, цей потенційний ринок? Я переконаний у тому, що ніхто раніше не пропонував вам таких вигідних умов для співпраці. Щиро сподіваюсь на взаємність. Ласкаво просимо до України!

Підписатися на новини